ILE KOSZTOWAŁ SPOKÓJ w 2022r?

17 kwietnia 2023Aktualności

bloki

Jak co roku składamy zapytanie do prezydenta miasta o informację nt. miejskich wydatków na media. Pytamy o to, ponieważ pieniądze na ten cel pochodzą z kieszeni bolesławieckich podatników. Spośród kilkudziesięciu mediów w głównym zestawieniu (pod artykułem) wykazujemy kilka tych, które działają od lat na naszym lokalnym, bolesławieckim rynku (wykres poniżej).

Należy zauważyć, że wspomniane wydatki z roku na rok są coraz wyższe. W roku 2022 osiągnęły one rekordowy, bliski pół miliona złotych poziom, a dokładnie 495.196,42 zł. Dla porównania tego, typu wydatki w roku 2019 kosztowały bolesławieckich podatników 418.382,16 zł.

W odniesieniu do roku 2021 spory wzrost wydatków w tym zakresie można zauważyć na publikacje i usługi świadczone przez portal i gazetę „Istotne Informacje”; w roku 2022 aż 101.092,60 zł (w roku 2021 – 64.777,45 zł). I choć to lokalny, sprzyjający władzy w mieście portal, to coraz więcej w nim treści antykatolickich, lewicowych i angażujących się w politykę ogólnokrajową. Widać taki profil i charakter informacji w oczach władz miasta zasługuje na uznanie, co przekłada się na wzrost kwot zleceń.

Wspomniany wyżej portal wartością zamówień powoli zaczyna doganiać lokalną Telewizję Bolesławiec (Azart-Sat), która w roku 2022 zainkasowała od miasta 119.761,01 zł i jest to nieznaczny spadek w porównaniu do roku 2021 (124.775,40 zł). Widzami tej telewizji są głównie bolesławieccy seniorzy, a w programach próżno szukać jakichkolwiek tematów niewygodnych dla lokalnych władz. Warto też dodać, że gmina miejska Bolesławiec wciąż posiada swoje udziały w tej telewizji, co jest ewenementem na skalę nie tylko krajową, co i europejską.

Bardzo popularnym, o ile nie najbardziej popularnym medium, jest liberalny, choć zachowujący zasady pluralizmu politycznego portal i gazeta „Bolec.Info”, który w roku 2022 zainkasował od miasta 28.271,44 zł i jest to wzrost w stosunku do roku 2021 (21.946,42 zł). Mimo przyjmowanych od miasta zleceń portal zachowuje niezależność i często podejmuje niewygodne dla władz tematy. Przez lata działalności udaje mu się unikać łatki tuby propagandowej lokalnej władzy.

Kolejnym medium publikującym tak naprawdę treści przekazywane przez Urząd Miasta Bc jest bezpłatna gazeta „Express Bolesławiecki”, która w 2022 roku zainkasowała 48.577,80 zł – generalnie tyle samo, co w roku 2021. Podobnie było z odpłatną „Gazetą Wojewódzką”, której profil działania zbliżony był do wspomnianego „EB”. Wartość miejskich zleceń dla tego medium w 2022r. to 21.149,10 zł (w roku 2021 – 19.625,60 zł). „GW” mimo samorządowego wsparcia nie utrzymała się na medialnym rynku i została zamknięta z końcem 2022 roku.

Ostatnim tytułem ujętym w poniższym wykresie to „Muzyczne Radio”. “Neutralne” medium, które również dobrze żyje z władzą lokalną. W roku 2022r. miasto zapłaciło za usługi tej rozgłośni 30.168,21 zł i jest to wzrost w stosunku do roku 2021 (23.711,33 zł).

media za 2022

Powyższy wykres zawiera wybrane, lokalne tytuły, które działają/działały na bolesławieckim rynku mediów. Wszystkie wydatki Urzędu Miasta i jednostek miejskich na media zawierają się w tabeli poniżej, gdzie uwzględniono te instytucje podległe prezydentowi miasta, które wydatkowały na ten cel publiczne środki w roku 2022. Należy pamiętać, że oprócz miasta podobne publikacje zleca również powiat bolesławiecki, a także wszystkie jego gminy oraz Urząd Marszałkowski.

Zestawienie opracował radny Maciej Małkowski na podstawie odpowiedzi prezydenta miasta na interpelację radnego. Z pełną odpowiedzią prezydenta miasta, w której podano również tytuły poszczególnych wydatków – można się zapoznać klikając TUTAJ.

wszystkie media 2022
5 2 votes
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x